dinsdag 21 juni 2011

Life Fitness F1 Loopband Review

Product: Life Fitness F1 Loopband
Cijfer: 8



Ik was al een tijdje op zoek naar een mooie loopband voor thuis om thuis ook wat aan cardio te doen. Aangezien ik een groot fan ben van grote robuuste apparaten was het eerste dat in mij opkwam een prachtige TechnoGym loopband. Na enig zoeken op Internet was ik al van het TechnoGym idee afgestapt: wat zijn die duur zeg!

Alternatieven voor de TechnoGym, tja lastig. Ik heb gekeken naar Finnlo, Life Fitness, Tunturi Platinum.. een beetje professionele loopband voor onder de 4000 euro vrijwel niet te vinden. Ik ben niet op zoek naar de nieuwste foefjes, ik moet gewoon kunnen lopen, ik heb geen behoefte aan het opslaan van profielen en het bijhouden van statistieken.

Toevallig viel er de nieuwsbrief van Rhodos op de digitale mat met een mooie Life Fitness aanbieding: Life Fitness F1 Smart loopband voor een 2000 euro. Over het algemeen is het spul van Life Fitness erg stevig dus ben ik direct naar Rhodos toe geracet voor deze aanbieding, en de loopband diezelfde dag nog gekocht.

Installeren
Op zaterdag thuis laten bezorgen, ik ben vrij handig dus installeren is wat mij betreft geen probleem. De Life Fitness F1 Smart is gewoon erg makkelijk te monteren. Mooie grote schroeven, moeren en bouten, alles erg robuust. Ik was aangenaam verrast door de bouwkwaliteit van deze loopband; zéér stevig. Wat ook gaaf is, is het ruimte besparende inklapsysteem met ‘soft drop-systeem’. Je klapt de loopband uit en je kunt trainen. Het inklappen is een beetje zwaar naar mijn smaak, niet ideaal dus.

Trainen
Het trainen met de loopband is erg lekker. Er is een zogenaamd flexdeck schokdemping systeem wat alle klappen opvangt. Hardlopen is voor je enkels een relatief belastende manier van cardio, maar dit systeem zou er voor zorgen dat de belasting op de gewrichten met 30% wordt verlaagd. Dat zal wel; wat ik er van merk is dat deze band gewoon erg lekker loopt. De band kan overigens opgekrikt worden tot een helling van 12% om een echte training voor de kuiten te doen. De bandsnelheid ligt tussen de 0,8 en 16 kilometer per uur. Ruim voldoende om even een uurtje lekker op te hardlopen, maar ook geschikt voor bijvoorbeeld revalidatie.

Het maximale gebruikersgewicht is voor de meeste mensen prima; 136 kilo. Echter, als je iets langer bent en ook al iets dikker bent dan is deze loopband eigenlijk al niet meer (veilig) te gebruiken.

Speciale features
De meest in het oogspringende feature is het iPod dockingstation op de Life Fitness F1 Smart. Erg gaaf, aangezien de loopband de iPod ook direct oplaad. Er zijn 7 voorgeprogrammeerde trainingen (waar ik persoonlijk geen gebruik van maak). Wat wel interessant is voor degene die graag programma’s loopt is de Life Fitness Virtual Trainer. Deze software zorgt via USB er voor dat je onbeperkt trainingen kunt downloaden van de Life Fitness Virtual Trainer website.

Conclusie
Topding! Hoewel hij minder geavanceerd is dan zijn duurdere Life Fitness broers doet deze loopband niets af qua bouwkwaliteit. De aanvullende functies die wel aanwezig zijn gebruik je ook werkelijk. Een feature die echt fantastisch is, is de mogelijkheid om je iPod te gebruiken in combinatie met deze looptrainer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten